کادر و عوامل تهیه فیلم -تیتراژ
عواملی که در زیر از آنها نام برده شده است ، مهم ترین اشخاصی هستند که
کادر تولید یک فیلم را تشکیل می دهند. ممکن است برخی از این مسئولیت ها
بین اعضای دیگر گروه پخش شود و آن مسئولیت به یک شخص واحد سپرده نشود و
نیز ممکن است در فیلمی عوامل دیگری برای ارتقاء کیفیت فیلم ، به خدمت گرفته
شوند که نامشان در زیر نیامده باشد و آن به این علت است که بودن آنها در
کادر تولید یک فیلم جزو الزامات نیست.
گروه تهیه و تولید
تهیه کننده
تهیه کننده می
تواند یک فرد یا یک شرکت فیلم سازی باشد. تهیه کننده بعد از آنکه پروژه
ساخته شدن یک فیلم نامه را به دست گرفت ، ابتدا سرمایه لازم جهت ساخت آن
فیلم را فراهم می کند ، سپس عوامل و کادر گروه تهیه و تولید را که قرار است
مستقیما با خود او همکاری کنند ، انتخاب کرده و به کار می گیرد. او پس از
تعیین کارگردان ، در استخدام عوامل دیگر تولید فیلم به ویژه بازیگران ، با
کارگردان مشارکت می کند. تهیه کننده پس از تعیین عوامل ، بودجه فیلم را
در اختیار شخصی به نام مدیر تولید می گذارد ، تا زیر نظر او ، بودجه را در مصارف بخش های مختلف تولید فیلم ، خرج کند.
دستیار تهیه کننده
دستیار
تهیه کننده معمولا مسئول ایجاد هماهنگی در هنگام فیلم برداری در مکان های
واقعی ، رفع مشکلات دست اندرکاران فیلم سازی و کمک به تهیه کننده در امور
مالی و هنری است.
مدیر تولید
او کسی است که بودجه را در اختیار می گیرد تا با اقتصادی ترین شیوه آن را
خرج کند. او از ریز جزئیات کار خبر دارد. او مسئول نظارت بر استخدام
بازیگران ، تعیین محل ، خریداری یا اجاره تجهیزات و امکانان و حتی بخش حمل
و نقل و سفارش غذا و ... است ، تا بتواند کم هزینه ترین و در عین حال
بهترین راه را برای به خدمت گرفتن آنها ، به کار گیرد.
مجری طرح
او
کسی است که بر اجرای برنامه و کیفیت کارهای انجام شده ، نظارت می کند. پیش
از شروع ساخت هر فیلم ، برنامه زمان بندی شده ای تهیه می شود که عوامل و
دست اندرکاران ، باید تلاش کنند تا طبق آن عمل کنند ، تا هم فیلم به موقع
آماده شود و هم سرمایه به هدر نرود. در صورت بروز مشکلاتی که برنامه را
مختل کند ، مجری طرح باید سریعا برنامه جدیدی متناسب با شرایط جدید فراهم
کند.
مدیر تدارکات
او
کسی است که چندین نفر را به عنوان گروه تدارکات ، شامل راننده ، کارگر
برای کار در جلو و پشت صحنه ، آشپز و ... را در اختیار می گیرد تا تحت
نظارت او ، به عوامل و دست اندرکاران تولید فیلم ، خدمات لازم را ارائه
دهند. او همچنین برای بخش های مختلف تولید ، ابزار و وسایل مورد نیازشان را
تهیه می کند.
گروه نویسندگان
نویسنده طرح
او
کسی است که ایده اصلی فیلم نامه متعلق به اوست. معمولا کسی که طرح فیلم
نامه را می دهد ، خودش نیز فیلم نامه را می نویسد ، اما گاهی به دلایلی
نوشتن فیلم نامه به شخص دیگری سپرده می شود ، در این صورت نام او به عنوان
نویسنده طرح ، در عنوان بندی ذکر می شود.
فیلم نامه نویس
او کسی است که فیلم نامه ای کامل را ، یا بر اساس طرحی از خودش و یا بر اساس طرحی که به او داده شده است ، می نویسد.
باز نویسی کننده
او
کسی است که فیلم نامه اصلی ، به او سپرده می شود ، تا بر طبق نظر کارگردان
یا تهیه کننده ، تغییراتی در آن داده شود و فیلم نامه مطلوب و نهایی آماده
شود.
گروه کارگردانی
کارگردان
کارگردان
شخصی است که مسئولیت ساختار بصری و بیان هنری فیلم را بر عهده دارد. همه
فعالیت ها و همه مراحل تولید فیلم زیر نظر او انجام می شود. با وجود آنکه
معمولا ، به نظر می رسد همه گروه های فیلم سازی به طور مستقل و زیر نظر یک
فرد فعالیت می کنند ، برای مثال گروه فیلم برداری زیر نظر مدیر فیلم برداری یا گروه بازیگران زیر نظر بازی گردان ، اما در نهایت ، هدایت همه آنها باید زیر نظر شخص کارگردان انجام شود.
دستیار کارگردان
کسی
که کارگردان را در انجام کارهایش یاری می کند و برخی از وظایف او را انجام
می دهد ، از جمله ، برنامه ریزی فیلم برداری ، نظم دادن به امور حمل و نقل
، هماهنگی با گروه های مختلف و فراخواندن افراد مورد نیاز به مکان فیلم
برداری ، حفظ نظم و آرامش در سر صحنه فیلم برداری ، کنترل بودجه و انجام هر
کار دیگری که کارگردان بر عهده او بگذارد. گاه در فیلمی به وجود بیش از یک
دستیار احتیاج می شود و حضور دستیار دوم یا سوم هم لازم می شود ، به ویژه
در پروژه های بزرگ.
برنامه ریز
برخی
کارگردان ها برنامه ریزی را به یکی از دستیاران خود می سپارند و برخی دیگر
نیز این مسئولیت را به یک فرد مشخص به عنوان برنامه ریز می سپارند. ساخت
فیلم ، پروژه ای است که برنامه ریزی در آن بسیار مهم و حیاتی است ( به ویژه
هر چه پروژه بزرگ تر باشد نیاز به برنامه ریز ، بیشتر احساس می شود ) ،
بدون برنامه ریزی پروژه فیلم سازی به خوبی و به موقع پیش نمی رود و سرمایه
را نیز هدر می دهد. برنامه ریز موظف است با توجه به شرایط ، برنامه کاری
گروه های مختلف را تعیین کند ، با آنها هماهنگی های لازم را صورت دهد و
برای آنکه آنها در موقع لزوم و به موقع سر کار حاضر شوند کارهای لازم را
انجام دهد.
منشی صحنه
کسی
که اطلاعات خاص هر نما را ثبت و نگه داری می کند. او مسئول است که از
تعداد و طول زمان هر برداشت ، گفت و گوهای هر صحنه ، موقعیت شخصیت ها در سر
صحنه و مسیر حرکتشان ، محل و موقعیت وسایل موجود در صحنه ، محل استقرار
دوربین و حرکت آن و ... یادداشت بردارد ، تا اطمینان حاصل شود که در نماهای
بعدی همه چیز در سر جای درست خود قرار دارند. این گزارش ها و یادداشت ها ،
همچنین برای تدوین گر هم مفید هستند.
گروه بازیگری
مسئول انتخاب بازیگران
مسئولیت انتخاب بازیگران را ، یا تهیه کننده و کارگردان با مشارکت همدیگر
انجام می دهند و یا از فردی می خواهند که زیر نظر آنها ، بازیگران مناسب را
انتخاب کند.
بازی گردان
او
کسی است که مسئولیت بازیگران را بر عهده دارد ، نقششان را به آنها تفهیم
می کند و نقششان را با آنها تمرین می کند و سر انجام ، آنها را برای بازی
نهایی جلوی دوربین آماده می کند. برخی از کارگردان ها این کار را خودشان
انجام می دهند ، اما امروزه در فیلم سازی حرفه ای ، معمولا از شخصی که خود
اشراف کامل به عرصه بازیگری دارد ( حتی گاهی از بازیگران مطرح ) ، استفاده
می شود ، تا این مسئولیت را به عهده گیرند و به نوعی بازیگران را کارگردانی
کنند.
بازیگران اصلی
بازیگرانی که نقش های مهم فیلم را بر عهده دارند ، به ویژه نقش های اول و دوم.
بازیگران نقش جزئی
نقش
کوچکی در فیلم که معمولا با ذکر یک یا دو جمله همراه است و همین آن را از
نقش سیاهی لشگر که کلمه ای به زبان نمی آورد و معمولا جزئی از جمعیت است ،
متمایز می کند.
سیاهی لشگر
بازیگری که برای حضور در جمع ، یا حضور تصادفی در صحنه ای ، بی آنکه حرفی
به زبان آورد ، استخدام می شود. این بازیگران به صورت روزمزدی دستمزد می
گیرند و بر خلاف بازیگران نقش جزئی ، نامشان در عنوان بندی ذکر نمی شود.
گروه صحنه و لباس
مدیر صحنه
او
کسی است که بر تمام مراحل آماده شدن صحنه و لباس ها نظارت می کند و
اطلاعات لازم را در اختیار دست اندرکاران این بخش ها ، قرار می دهد.
طراح صحنه
کسی
که مسئولیت طراحی و خلق فضای کلی صحنه ای که قرار است فیلم برداری شود ،
به عهده اوست. او همچنین مسئول طرح نقشه ها و تعیین ویژگی های هر دکور و
مسئول تزئین صحنه و انتخاب لوازم صحنه است.
طراح دکور
در
فیلم هایی که به دکور نیاز دارند ، فردی به نام طراح دکور ، به کار گرفته
می شود. او با توجه به آنچه طراح صحنه می خواهد و ویژگی هایی که او در
اختیارش می گذارد ، دکور را طراحی کرده ، تصاویری با زوایای مختلف از طرح
مورد نظر خود ، تهیه می کند و حتی در فیلم هایی با دکورهای عظیم ، ماکتی از
دکورها تهیه می کند و ارائه می دهد.
طراح لباس
او کسی است که با توجه به نوع فیلم و ویژگی های آن ، لباس هایی را طراحی
می کند و الگوی آنها را در اختیار دوزندگان لباس قرار می دهد ، تا این لباس
ها را متناسب با ویژگی های فیزیکی هر یک از بازیگران تهیه کنند.
• هر یک از این عوامل که در این بخش از آن ها نام برده شد ، دستیاران و همکارانی دارند که نام بردن از آنها ضروری نیست.
گروه چهره پردازی
طراح چهره پردازی
او
کسی است که با توجه به نقش و ویژگی های آن و نیز با توجه به بازیگری که
قرار است آن نقش را ایفا کند ، طرحی از چهره بازیگر تهیه می کند. او یا
طرحش را خودش بر روی بازیگر پیاده می کند و یا آن را به چهره پرداز می سپرد. او همچنین بر کار چهره پردازان ، آرایش گر ها و مو آراها نظارت می کند.
چهره پرداز
او کسی است که مطابق با طرحی که طراح چهره پرداز ارائه داده ، بازیگر را اصطلاحا گریم کرده و برای بازی آماده می کند. به چهره پرداز ، گریمور هم گفته می شود.
مو آرا
او
کسی است که تنها مسئول موی بازیگر است و بر طبق آنچه طراح چهره پردازی در
نظر دارد ، موی بازیگر را کوتاه کرده ، به سرش موی مصنوعی اظافه کرده و یا
موی خود بازیگر را حالت می دهد.
گروه فیلم برداری
مدیر فیلم برداری
او
کسی است که مسئول طراحی و به تصویر کشیدن فضای فیلم بر اساس خواسته های
کارگردان و ویژگی های فیلم نامه است. او گروهی را به عنوان گروه فیلم
برداری تشکیل می دهد که شامل فیلم بردار ، نورپرداز و چند دستیار و ...
است. او به همراه کارگردان درباره نوع نماها و نوع نورپردازی تصمیم می گیرد
و دستورات لازم را به فیلم بردار و نورپرداز می دهد و بر کار آنها نظارت
دقیق دارد. حتی در برخی موارد ، مدیران فیلم برداری بزرگ جهان ، به دلیل
شناخت کامل از مدیوم تصویر و ویژ گی های آن ، بر ساخته شدن دکور ها یا
انتخاب محل های فیلم برداری نظارت می کنند و در طراحی صحنه و لباس نیز
دخالت می کنند و همچنین در طراحی میزانسن و دکوپاژ با کارگردان همکاری می کنند.
فیلم بردار
ممکن
است مدیر فیلم برداری ، خود پشت دوربین قرار گیرد یا از یک فیلم بردار
برای انجام این کار استفاده کند. در این صورت فیلم برداری که پشت دوربین
قرار گرفته ، باید مطابق با نظر مدیر فیلم برداری از صحنه ها فیلم برداری
کند.
دستیار فیلم بردار
او مسئول حفظ و نگه داری دوربین و کسب اطمینان از سالم بودن و صحت کار آن است. او وظیفه تغییر عدسی
، تعویض فیلم دان و تغییر فاصله کانونی ، طی فیلم برداری را نیز به عهده
دارد. او همچنین مسئول به راه انداختن دوربین و قرار دادن آن در محل تعیین
شده است. ممکن است از چندین دستیار فیلم برداری استفاده شود که معمولا در
پروژه های بزرگ این کار انجام می شود ، در این صورت این وظایف بین آنها
تقسیم می شود. همچنین ممکن است فردی را به عنوان متصدی دوربین نیز استخدام کنند تا حفاظت از دوربین و انجام کارهای فنی آن را به عهده او بگذارند.
نورپرداز
او
کسی است که در تصمیم گیری کارگردان و مدیر فیلم برداری درباره نوع
نورپردازی صحنه مشارکت می کند و سرانجام منطبق با تصمیم گرفته شده نور صحنه
را با ابزار و وسایل لازم ، تامین می کند. او برای انجام این کار ممکن است
از یک یا چند دستیار و همچنین برق کار، استفاده کند.
دستیار نورپرداز
او متصدی تامین برق مورد نیاز ، مسئول تامین و استقرار ابزار نورپردازی در
مکان مناسب و همچنین نگه داری از این ابزار است. این وظایف ممکن است بین
چند نفر تقسیم شود.
گروه صدا
صدا بردار
او
کسی است که در هنگام فیلم برداری ، مسئول ضبط صداست. او فردی مطلع و ماهر
است که با علم صدا شناسی و تجهیزات صدابرداری ، آشنایی کافی دارد. او باید
بداند که چگونه به بهترین وجهی صدا را در استودیو و خارج از آن ضبط کند تا
صدا شفاف ، دقیق و متوازن باشد. او در هماهنگی کامل با فیلم ساز کار می کند
و از چندین نفر برای همکاری استفاده می کند.
•
این بخش نیز علاوه بر صدا بردار ، شامل افراد دیگری نیز هست ، برای مثال
کسی که میکروفون را با فاصله ای مناسب ، بالای سر بازیگران نگه می دارد یا
کسی که ابزار صدابرداری را آماده و تنظیم می کند و ... .
گروه تدوین
تدوین گر
او
مسئول گزینش ، زمان بندی و ترتیب نماها در فیلم است. تدوین گر کار خود را
با توجه به ویژگی های داستان فیلم و نوع فیلم نامه و همچنین نحوه طراحی
بصری فیلم ساز ، انجام می دهد.
دستیار تدوینگر
کسی
که با تدوینگر فیلم کار می کند و وظیفه اش ثبت تمام قطعات فیلم ، کمک به
پیوند دادن همگاه صدا و تصویر ، چسباندن تکه های فیلم به هم و حفظ و نگه
داری از دستگاه های تدوین است.
تدوین گر صدا
او
کسی است که صدا ها را با تصویر همگاه می کند ، جلوه های صوتی مورد نیاز را
اضافه می کند ، شدت صدا را متناسب با فیلم کم یا زیاد می کند و ... . این
مسئولیت را گاه ، همان تدوین گر به عهده می گیرد ، اما در فیلم سازی حرفه
ای ، استفاده از تدوین گر صدا رایج است ، البته لازم به ذکر است که تدوین
گر صدا تحت نظارت تدوین گر اصلی ، کار می کند. این مسئولیت را صداگذاری و میکس نیز می نامند.
منبع: actorsactiv.blogfa.com