کشمکش در فیلم نامه
تنها چیزی که اهمیت دارد " داستان " است ! و داستان حاصل " کشمکش " میان شخصیتهاست .
و
" کشمکش " را تنها زمانی می توانید بپرورانید که از " نیازها و انگیزه
های شخصیت ها " شروع کنید و آنها را کنار هم بگذارید تا خود آنها "
داستان " را برایتان بسازند !
فرانک پیرسون ( فیلمنامه نویس امریکایی)
برای تبیین " کشمکش " در جزوه های داستان نویسی و کتاب های آموزش فیلمنامه ، تعاریف و توضیحات فراوانی ارائه شده اما در تعریفی ساده و روان ، " کشمکش " یا " تقابل " یا " چالش " از مقابل هم قرار گرفتن دو نیرو ( شخصیت یا انگیزه ی ) متضاد و خلاف جهت ایجاد می شود . کشمکش یکی از مهمترین نکاتی است که هر بیننده ای حتی به صورت ناخودآگاه از آنچه می بیند انتظار دارد ! حال چه فوتبال یا هر مسابقه ی ورزشی باشد ، چه فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی و میزگرد تخصصی و حتی تماشای گفتگوی دو نفر خارج از قاب سینما و تلویزیون .
برای واضح تر شدن ماجرا و بحث ، شما بگوئید که کدامیک جذاب تر است ؟ : " مسابقه فوتبال فینال جام جهانی بین برزیل و آرژانتین ؟ " یا " مسابقه ی دوستانه ایران و مالدیو ؟ " تلاش دانش آموزی برای افزایش نمره اش از 19 به 20 یا تلاش دانش آموزی برای اثبات خنگ نبودنش در مقابل دوستان و اعضای خانواده ؟
شاید کشمکش مهمترین چیزی باشد که مخاطب به بهانه ی آن داستان ها را پی می گیرد . از جمله مهمترین نکات کشمکش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از جمله مهمترین نکات کشمکش می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- هر چه شدت این تقابل و اهمیت آن حیاتی تر و جدی تر باشد ،
- لحظه به لحظه بر پیچیدگی ، عمق و کیفیت آن افزوده شود ،
- با پیشرفت تقابل ، راه برگشتی به شرایط عادی اولیه وجود نداشته باشد ،
- و نیروهای متخاصم هم وزن تر و هماورد تر باشند و نتیجه غیر قابل پیش بینی تر ،
این کشمکش دیدنی تر است و رها کردن ادامه تماشایش غیر ممکن تر !
مثلا" در مثال مسابقه ی بین تیمهای فوتبال کدامیک تماشایی تر است :
مسابقه ی ال کلاسیکو ( رئال مادرید با بارسلونا ) یا شموشک شهرداری نوشهر با منچستر یونایتد ؟
اما توضیح ضروری اینکه به طور کلی کشمکش بر سه دسته است :
- کشمکش فرد با خود و در درونش . ( دیدگاهها ، تصمیمات و اهداف )
- کشمکش فرد با فرد . ( مقابل یکدیگر ، قهرمان و ضد قهرمان )
- کشمکش فرد با جامعه . ( یا فرد در تقابل گروهی از افراد )
و مهمتر اینکه تماشای همه ی آدمها در " شرایط اضطراری ، بحرانی و غیر عادی" بسیار دیدنی تر است و البته این نکته صرفا مربوط به حوادث بیرونی نیست ! مثلا" یکی از مواردی که برای همگی ما مهم است حفظ آبرویمان نزد عزیزانمان است .
اما اکنون و در مرحله اول برای ایجاد کشمکشی مستحکم ، از ایده ، شخصیتها و طرح اولیه ی خود بپرسید که :
چه چیز مهمی برای از دست دادن دارند ؟ ... اهمیت وجود و حضورشان در کجا و در چیست ؟ ... با تغییر در چه مواردی حاضرند خود را به آب و آتش بزنند ؟ ... اگر اتفاق اصلی طرح ، روی ندهد چه می شود ؟ ( اینکه کشمکش مورد نظرتان واقعا کار می کند ؟! ) ... دغدغه و هم و غم شخصیت هایتان چگونه دیدنی تر خواهد شد ؟
منبع : raziei.persianblog.ir