۰۵ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۳۲
چگونه می توان موضوع فیلم نامه ای قوی پدید آورد ؟
چگونه می توان؟
چگونه می شود فهمید که موضوع تازه است ؟ چگونه می توان فهمید که داستان مناسب و مربوط است ؟
در پاسخ می توان گفت : «داستان باید احساس تماشاگران را بر انگیزد ، به این منظور ، داستان باید احساس هایی را در آنها بر انگیزد که برایشان آشنا و قابل درک و مطابق با اوضاع امروز باشد . » [آیا داستان احساس تماشاگران را بر می انگیزد و آیا این احساس های برایشان آشنا و قابل درک است ؟ چگونه ؟]
موضوع باید دلالت های دراماتیک داشته باشد یعنی چه ؟
«یعنی اینکه بتواند تماشاگران را درگیر کشمکش سازد ، و این کشمکش بهتر است مشهود باشد . و دیگران را نیز در بر بگیرد . » [آیا داستان کشمکش گیرایی دارد ؟ آیا تماشاگر را عمیقا درگیر این کشمکش می سازد ؟ دامنه ی این کشمکش چه اندازه است ؟ ]
چگونه می شود فهمید موضوع عملی است ؟
اگر ناخودآگاه حس می کنید که تماشاگران آن را نامناسب خواهند یافت و یا کشمکش های آن را سطحی و نامناسب خواهند شمرد . و یا مشکلات و هزینه های تولید بسیار بالا است . بهتر است به موضوع دیگری بپردازید که قدرت و غنای بیشتری داشته باشد .
آیا آن قدر کار کرده اید که به ترکیبی دست یابید که تخیل خود شما را به تسخیر در آورد ؟
فقط در صورتی موفق خواهید شد که با یک تیر «چه پیش می آید اگر ... ؟» پنج تا ده هدف را بزنید .
چه ارزش های انسانی در این ایده / طرح نهفته است و یا می خواهید بگنجانید ؟ چرا ؟ و چگونه ؟
حال فرض کنیم که موضوعی راضی کننده یافته اید ؛ با این موضوع چه می کنید ؟
باید دندان روی جگر بگذارید و گنجینه ی خود را در خفا بپرورانید . تا هنگامی که به شکل خلاصه داستان ، طرح داستانی ، خلاصه مضمون در بیاید . اما اصطلاحی که من ترجیح می دهم این است «طرح پیشنهادی[1][1]»
1. ایده ی اساسی داستان یعنی ؛ مفهوم زیربنایی داستان را در قالب پرسش «چه پیش می آید اگر ... ؟» بریزید
2. اطمینان یابید که محتوای پرسش :
a. تازه ، نو و بدیع باشد . تازگی داستان بسیار مهم است .
b. مناسب و مربوط باشد .
c. دلالت های دراماتیک داشته باشد .
d. عملی باشد. (توجیه اقتصادی)
3. هرگاه در ایده ی اساسی ، ضعف و سستی راه یافت ، به آن قدرت و وضوح ببخشید .
هدف اصلی «موضوع» ، جلب توجه و علاقه است . غالبا ایده های دست اول از مکان ها و مسیر های غیر عادی به ذهن می رسند .چگونه می شود فهمید که موضوع تازه است ؟ چگونه می توان فهمید که داستان مناسب و مربوط است ؟
در پاسخ می توان گفت : «داستان باید احساس تماشاگران را بر انگیزد ، به این منظور ، داستان باید احساس هایی را در آنها بر انگیزد که برایشان آشنا و قابل درک و مطابق با اوضاع امروز باشد . » [آیا داستان احساس تماشاگران را بر می انگیزد و آیا این احساس های برایشان آشنا و قابل درک است ؟ چگونه ؟]
موضوع باید دلالت های دراماتیک داشته باشد یعنی چه ؟
«یعنی اینکه بتواند تماشاگران را درگیر کشمکش سازد ، و این کشمکش بهتر است مشهود باشد . و دیگران را نیز در بر بگیرد . » [آیا داستان کشمکش گیرایی دارد ؟ آیا تماشاگر را عمیقا درگیر این کشمکش می سازد ؟ دامنه ی این کشمکش چه اندازه است ؟ ]
چگونه می شود فهمید موضوع عملی است ؟
1. پروژه دشواری های فنی و اجرایی نداشته باشد .
2. هزینه ی غیر معقولی نداشته باشد .
آیا موضوع به اندازه ی کافی وضوح و قدرت دارد ؟ آیا آنقدر جذابیت دارد که انبوه تماشاگران را جذب کند ؟اگر ناخودآگاه حس می کنید که تماشاگران آن را نامناسب خواهند یافت و یا کشمکش های آن را سطحی و نامناسب خواهند شمرد . و یا مشکلات و هزینه های تولید بسیار بالا است . بهتر است به موضوع دیگری بپردازید که قدرت و غنای بیشتری داشته باشد .
آیا آن قدر کار کرده اید که به ترکیبی دست یابید که تخیل خود شما را به تسخیر در آورد ؟
فقط در صورتی موفق خواهید شد که با یک تیر «چه پیش می آید اگر ... ؟» پنج تا ده هدف را بزنید .
چه ارزش های انسانی در این ایده / طرح نهفته است و یا می خواهید بگنجانید ؟ چرا ؟ و چگونه ؟
حال فرض کنیم که موضوعی راضی کننده یافته اید ؛ با این موضوع چه می کنید ؟
باید دندان روی جگر بگذارید و گنجینه ی خود را در خفا بپرورانید . تا هنگامی که به شکل خلاصه داستان ، طرح داستانی ، خلاصه مضمون در بیاید . اما اصطلاحی که من ترجیح می دهم این است «طرح پیشنهادی[1][1]»
تدارک طرح پیشنهادی :
طرح پیشنهادی (طرح داستانی / خلاصه داستان) : روایتی از موضوع است که برای فروش ارائه می شود .
چه چیز تهیه کننده را وا می دارد تا طرحی را تصویب کند ؟
1. این باور که موضوع برای تماشاگران جذابیت دارد ؟
2. اثبات توان دراماتیک موضوع .
چگونه می توان این نکته را ثابت کرد ؟ (با خواسته و خطر ، کسی که با دل و جان در پی چیزی است اما با این خطر روبروست که نتواند به آن دست یابد .)
منبع : raziei.persianblog.ir
۹۳/۰۳/۰۵