کارگردانهای جوان سینمای ایران این روزها چه میکنند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر سینمای ایران محل خودنمایی فیلمسازان جوانی شده است که نگاهی دیگر از زندگی ایرانی را تصویر میکنند. اما ستارههای درخشان آسمان آینده سینمای ایران فقط در جشنهای سینمایی فرصت دارند که سو سو بزنند. پردهی کوتاه اکران هم یارای این نیست که فیلمهایشان را به رخ مخاطب بکشاند. فیلمسازان جوانی که از نهادهای آموزشی متفاوت سر بر آوردهاند رندانه گام بر میدارند تا نکند مافیای تولید و اکران دامنشان را بگیرد و تولید بعدیشان دستمایه اما و اگر شود. لیست زیر گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت تعدادی از کارگردانهای جوان سینمای ایران است:
هادی مقدم دوست کارگردان فیلم سینمایی«سر به مهر» این روزها مشغول نگارش فیلم نامه یک سریال تلویزیونی ای درباره ماجراهای خدمت سربازی است .تهیهکنندگی این کار را محمدرضا شفیعی بر عهده دارد و در موسسه وصف صبا تهیه می شود. هم مثل بهروز شعیبی به سمت ساخت سریال رفته است. «سر به مهر» اولین فیلم بلندسینمایی مقدم دوست است که توانسته سیمرغ بلورین بخش کارگردانی نگاه نو مسابقه فیلمسازان اول را از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
"بهرام بیضایی برای ساختن فیلم «مقصد» به ایران بازمیگردد" این خبری است که ممکن است محسن قرائی را برای همکاری با کارگردان مورد علاقهاش منتظر نگه دارد. محسن قرایی سالها به عنوان دستیارکارگردان در سینمای ایران فعالیت کرده و در گروه کارگردانی «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی و فیلمهای «امروز» و «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی حضور داشته است. «خسته نباشید» اولین فیلم بلند سینمایی محسن قرائی بود که بصورت مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرده است.
بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که نام «امیر ثقفی» کارگردان جوان سینمای ایران مطرح شد. «مرگ کسب و کار من است» در آن دوره از جشنواره به عنوان یک فیلم اولی حضور داشت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و دیپلم افتخار بهترین فیلم را دریافت کرد. «همه چیز برای فروش» دومین ساخته ثقفی در سیودومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس، دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن و دیپلم افتخار بهترین چهرهپردازی را از سیودومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» سومین اثر بلند سینمایی امیر ثقفی به عنوان کارگردان سینما محسوب میشود. شاید این اولین فیلم جدی این کارگردان جوان باشد که ماهها برای تحقیق و نگارش فیلمنامه آن وقت صرف کرده است.
جمشید محمودی یکی دیگر از پدیدههای جشنواره سی ودوم فیلم فجر است. «چند متر مکعب عشق» فیلمی در مورد زندگی مهاجران افغانستانی در داخل ایران است. جمشید محمودی خیلی علاقه دارد اولین فیلمش در بخش رقابتی جشنواره های بین المللی حضور داشته باشد. کارگردان عاشقانه «چندمتر مکعب عشق» در حال نگارش فیلمنامه ای اجتماعی است تا در جشنواره فیلم فجر سال بعد حضور یابد.
بهروز شعیبی این روزها مشغول مراحل پیش تولیدسریالی با عنوان «پردهنشین» برای پخش از شبکه یک سیما هست. سریالی که با مضمون پرداخت به زندگی یک روحانی ساخته می شود. این سریال به نویسندگی حسین ترابنژاد و مهدی حمزه، تهیه کنندگی محمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی ساخته خواهد شد. دهلیز اولین فیلم بلند سینمایی شعیبی بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در مسابقه فیلمهای اولها دریافت کرد و در گیشه هم موفق بود. شعیبی هم از آن دست کارگردانهای جوانی است که از فعلا در ایستگاه تلویزیون اتراق کرده است.
مازیار میری کارگردان «حوض نقاشی» این روزها مشغول مراحل پیش تولید سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» که سبک زندگی ایرانی اسلامی در قالب ملودرام خانوادگی تصویر میکند. میری البته در حال نگار فیلمنامه ای است و پیش از این گفته بود که می خواهد در جشنواره سی و سوم فیلم فجر از هفتمین اثر بلند سینمایی خود رونمایی کند.
دانش اقباشاوی کارگردان «تاج محل» فیلمی موفق در ساخت و اما ناموفق در دریافت مجوز اکران. اقباشاوی از آن دست کارگردانهای جوانی است که دغدغه های خاص خود را برای ساخت فیلم دارد. او در حال تحقیق بر روی فیلمی با نگارش کریم نیکو نظر نویسنده «تاج محل» است. او می خواهد فیلم جدیدش را در فرمی متفاوت از فیلم اولش بسازد.
احسان عبدی پور کارگردان فیلم تحسین شده «تنهای تنهای تنها» فیلمی ساخته است به نام «پاپ» اما هنوز پروانه نمایش نگرفته است. عبدی پور هم در حال تحقیق برای ساخت سومین فیلم بلند سینمایی اش است فیلمی که نسبت به دو فیلم قبلی اش فضایی متفاوت تری دارد. کارگردانی که برای ساخت فیلمهایش دوست ندارد مسیر تکراری را برود. نام احسان عبدیپور در سالهای آتی بسیار شنیده میشود.
حامد محمدی نویسنده فیلمهای موفق «طلا و مس» و «حوض نقاشی» این روزها درگیر اکران فیلمی به کارگردانی خودش در جشنواره های خارجی است. فیلم «فرشتهها باهم میآیند» فیلمی آرام و خانوادگی که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضور داشت.باید دید استقبال نسبتا خوبی که از «فرشتهها باهم میآیند» در جشنواره فیلم فجر شد می تواند محمدی را برای ساخت فیلم دومش ترغیب کند.
نرگس آبیار نامی است که با فیلم «شیار143» بر سر زبانها افتاد. نرگس آبیار بعد از فیلم اولش «اشیا از آنچه در آینه می بینید ...» دورخیز خوبی برای فیلم اولش برداشت این کارگردان زن سینمای ایران در فیلمهایش فضایی مستند را ارئه میکند.این کارگردان این روزها ضمیمه فیلم جدیدش شده است و در مراسم تقدیرهای مختلف فیلم «شیار143» گیرکرده است. باید منتظر ماند و دید کارگردان خوش آتیه سینمای ایران می تواند از زیر سایه سنگین این فیلم بیرون بیاید و در فیلم جدیدش که مضمونی اجتماعی دارد موفق ظاهر شود.
هومن سیدی نخستین فعالیت حرفهای بازیگری را با حضوردر فیلم «یک تکه نان» کمال تبریزی تجربه کرد و پس از ایفای نقش کوتاهی در «چهارشنبهسوری» اصغر فرهادی، نقش اصلی «پابرهنه در بهشت» بهرام توکلی را بازی کرد. سیدی را میتوان از جمله معدود بازیگرانی دانست که از عرصه بازیگری وارد حرفه کارگردانی سینما شده است. سیدی در دومین فیلم بلند خود «سیزده»، نشان داده که دغدغههای اجتماعاش را در فضای شهر تهران دنبال میکند. این کارگردان جوان فیلم نامهای در دست دارد که در فضای کردستان است و یک ملودرام کاملا عاشقانه است.
این روزها روح الله حجازی کارگردان جوان سینمای اجتماعی در انتظار این است که فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روی پرده برود. کارگردان خوش قریحه سینمای ایران در حال پژوهش روی فیلمنامه ای با موضوعی اجتماعی است و بارها گفته است که از تجربه سه فیلم قبلی خود را برای فیلم جدیدش استفاده می کند. البته حجازی امسال سه فیلم تلویزیونی با نامهای «فیروزه»، «یاقوت» و «زمرد» که برشی از زندگی مادران شهدا است را کارگردانی میکند.