نماها در سینما
اکستریم کلوز آپ ( E.C.U ) یا اینسرت (INSERT )
درشت ترین نما در سینما است. این اصطلاح بیشتر در انسان کاربرد دارد وشامل نمایی از چشمها ، لبها ودست فردی می باشد که معمولا با لنز تله فیلمبرداری می شود.دراشیا بیشتر از اصطلاح اینسرت استفاده می شود.کوچکترین حرکت دراین نما کاملأ مشخص می شودوازلحاظ حسی بیشترین تاثیر رادر مخاطب دارد مانند: لرزش دستهایا تبسم و....در اشیا نیز سویچ ماشین ، کلید، سوراخ کلیدوانگشترو.... نماهای اینسرت هستند.لازم به توضیح است که در تلویزیون اصطلاح اینسرت برای تصاویر درشت از انجام عملی که توضیح آن توسط مجری یا کارشناس برنامه داده می شودوبعد از اتمام توضیحات از آنها فیلمبرداری می شودگفته می شود.
کلوز آپ (C.U )
نمای درشت از چهره انسان از زیر چانه تا بالای سر را می گویند.این نما می تواند گویای حالات خاص فرد درموقعیتهای متفاوت باشدوبرای تاثیر گذاری بیشتر بربیننده مورداستفاده قرار می گیرد.ازاین نما برای تاکید بیشتر صحبتحای شخص استفاده می شود.محیط اطراف بطور ناواضح است وتاثیری بربیننده نداردوبالنز تله فیلمبرداری می شود. درموردمناظر کلوز آپ می تواند قسمتی از منظره باشدمثلا در یا پنجره می تواند کلوز آپ ساختمان باشد.
مدیوم کلوز آپ (M.C.U)
نمایی است که از زیر سینه تا بالای سر را شامل می شود.زمانی اینگونه نماها مورداستفاده قرار می گیردکه توجه به فرد صحبت کننده یا فرد مقابل او وعکس العملهای هردوشخص یا یکی از آنها ایجاب نماید.این نما برای توجه دادن مخاطبان به صحبتهای شخص بسیار کاربرد داردوکادرمناسبی برای مصاحبه های تلویزیونی می باشد.
مدیوم شات یا نمای میانه (M.S)
گاهی لازم است مقداری از اشیاوحال وهوای صحنه توام بافرد نشان داده شود تا بینندگان بامحیط وموقعیت فرددرصحنه اندکی آشنا شود ازاین نما استفاده میشود.این نما از کمر به بالا انسان رانشان می دهدوحدفاصل نمای کلوز آپ ومدیوم لانگ شات(نمای تمام قد) است.در این نما فرد می تواند حرکات جزئی وحرکات دست را انجام دهد.تاثیر فرد نسبت به نماهای بسته تر کمتر شده واندکی صحنه وموقعیت آن تاثیر دارد وبالنز نرمال فیلمبرداری می شود.
آمریکن شات (A.S)
نمایی است از زانو به بالا ومعمولا درفیلمهای آمریکایی ووسترن استفاده می شود. در این نماتاثیر محیط بیشتر شده وبه همان اندازه از تاثیر فرد کاسته شده است وبالنز نرمال یا واید ضعیف فیلمبرداری می شود.
مدیوم لانگ شات یا فول شات (M.L.S)
نمایی است تمام قد ازانسان که بعضی آن را لانگ شات نیزمی گویند.دراین صحنه انسان وحرکات او درکادر دیده می شود وارتباط او با صحنه واشیای آن نشان داده می شود.
لانگ شات (L.S)
نمایی است که یک یا چند نفر در حال گفتگو یا انجام کاری در صحنه دیده می شود. دراین نما قسمتهای زیادی از صحنه دیده می شود ومی توان گفت صحنه وفرد تاثیر یکسانی دارند مانند راه رفتن افراد درخیابان یا افراد خانواده سر سفره و....معمولا بعضی ها به این نما فول شات هم می گویند وبا لنز واید فیلمبرداری می شود.
اکستریم لانگ شات (E.L.S)
نمایی است بسیار دور ازانسان یا انسانها یا یک شهر ویک روستا یا کارخانه و......در این نما فرد تاثیر نداردومحیط وعوامل آن بر مخاطب تاثیر دارد.این نما برای معرفی منطقه وسیع وجمعیت انبوه یا تنهایی یک فرد در منطقه وسیع استفاده می شود.
سایر نماها:
تو شات (TWO.S)
این نما برای نشان دادن دو نفر در حال صحبت کردن یاانجام دادن کاری که در ارتباط با هم هستند به کار می رود .دراین نما معمولا افراد را از سینه به بالا نشان می دهد وتاثیر آن مشابه M.C.U است. این نما با لنز تله فیلمبرداری می شود.
کلوز شات (C.S)
گاهی لازم است تمام افراد در یک خیابان یا در حال خروج از ایستگاه مترو از ناحیه سینه به بالا نشان داده شوند که درحال حرکت به طرف دوربین هستند.برای گرفتن این نما دوربین در دوردست قرار می گیرد وبا لنز تله فیلمبرداری می شود.این نما در گرفتن تصاویر بسته از اشیای بی جان ودکور هم کاربرد دارد.
اور شولدر
نمایی است که از پشت سر وشانه فردی ، M.C.U یاC.U فرد دیگر
گرفته می شود.در این نما قسمت کمی از پشت سر وشانه فرد پشت به دوربین دیده
می شود. از این نما برای تقطیع صحبتهای طولانی بین دو نفر وتاثیر گذاری
بیشتر صحبتهای آنها استفاده می شود. فاصله کانونی لنز در این نما تاثیرات
ویژه ای دارد مثلأ اگر با لنز تله واز فاصله نزدیک فیلمبرداری شود یکی از
افراد نا واضح خواهدشد مگر اینکه دوربین عقب تر رود تا هردو واضح شوند
.پرسپکتیو هم متفاوت خواهد بود.
نمای نقطه نظر (point of view shot)
به نمایی گفته میشود که در آن دوربین بازنمایانگر چشم شخصیت در فیلم است. آنچه ما بر پرده مشاهده میکنیم در اصل چیزی است که بازیگر در صحنه میبیند. این تکنیک در سینما بسیار رواج دارد و در بسیاری از فیلمها مشاهده میشود.
یکی از اولین فیلمهایی که از نمای نقطه نظر استفاده کرد فیلم دکتر جکیل و آقای هاید ساختة روبن مامولیان بود. دو فیلم دیگر را نیز میتوان نام برد که به دلیل استفاده فراوان از نمای نقطه نظر مشهورند. فیلم گذرگاه تاریک که یک فیلم نوآر کارگاهی با بازی همفری بوگارت است و فیلم بانویی در دریاچه ساختة رابرت مونتگومری. مونتگومری این فیلم را یکسره با نماهای نقطه نظر ساخت.
ویدیوی آموزشی نماهای سینمایی به شرح تصویر
برای نمایش و یا دانلود اینجا کلیک کنید.
در این ویدئو به انواع نماهای سینمایی پرداخته می شود. همانطور که می دانید در سینما برای مشخص کردن خواسته ی نهایی کارگردان ، نماهای مختلفی وجود دارند ؛ به گونه ای که هر نما از سوژه دارای نام خاص خود می باشد. شاید این ویدئو علمی ترین و درست ترین روش معرفی انواع نماها نباشد ، اما ویدئویی خوب و مناسب جهت آشنایی با انواع نماها ، کادربندی و انواع لنز ها است.
در این ویدئو شما با انواع نماها از دور به نزدیک آشنا شده ، با انواع زاویه های فیلمبرداری آشنا شده ، با انواع لنزها برای داشتن نماهای مختلف آشنا شده و سپس با جلوه ی هر کدام از لنزها در نماهای مختلف آشنا می شوید. این ویدئو می تواند یک ویدئو خوب جهت آشنایی شما با این موارد باشد.
اصطلاحات سینمایی استفاده شده در این ویدئو :
Full Shot ، Full Body Shot / فول شات ، فول بادی شات / نمای از سر تا پا
Medium Full Shot / مدیوم فول شات / نما از سر سوژه تا دور کمر
Medium Shot / مدیوم شات / نما از سر سوژه تا کمر ( حتی تا نزدیک سینه )
Close Shot / کلوز شات / نما از سر سوژه تا بالای سینه
Close Up / کلوزآپ / نما نزدیک فقط از سر سوژه
Extreme Close Up / اکستریم کلوزآپ / نمای بسیار نیزدیک از سر ، از چونه به بالا ( حتی فقط چشم )
Over Shoulder ، O.S / اور شولدر / نما از بالای شانه فرد برای گفتگو چند نفر
Two Shot / تو شات / نمای دو نفره از دو نفر
Insert ، Cutaway / اینسرت ، کات اوی / نمای نزدیک از یک قسمت از صحنه و اشیا
Wide Lens / لنز واید / لنزی با فاصله کانونی کمتر از سنسور یا اندازه فیلم ( زیر ۳۵ میلیمتر در فول فریم )
Normal Lens / لنز نرمال / لنز با فاصله کانونی برابر با چشم انسان ( معمولا ۵۰ میلیمتر )
Tele ، Telephoto Lens / لنز تله ، تله فوتو / لنز با فاصله کانونی بالا و بسیار بالا ( معمولا بیشتر از ۱۰۰ میلیمتر )
عمق میدانی کم / Shallow Depth Of Field / اینکه سوژه در فوکوس هست و پشت صحنه کاملا خارج از فوکوس
عمق میدانی عمیق ( بالا ) / Deep Depth Of Field / اینکه هم سوژه و هم پشت صحنه کاملا در فوکوس هستند.
منبع : cinemae.blogfa.com و www.cinemaamooz.ir
مفید تر تمیز و عالی بود