تبیین سبک و ژانر در سینما (مقاله تخصصی)
چکیده:
در این مطلب سعی شده تا
تعریف ثابتی از سبک و ژانر در سینما ارائه شود. برای این کار؛ ابتدا به
تعریف این دو واژه در لغت نامه ها پرداخته ایم. سپس تعریف آنها را در
محدوده ی هنر سینما بررسی کرده ایم. با جمع آوری نظرات گوناگون از نظریه
پردازان هنری؛ و بخصوص کسانی که در مورد زیبایی شناسی سینما اظهار نظر کرده
اند؛ به مقایسه و تحلیل نظرات پرداخته ایم. بدیهی است هر یک از این
اندیشمندان از زاویه ی متفاوتی به مسئله نگریسته اند. آنان که بیشتر در
سینمای آمریکا تبحر داشتند؛ ژانر را به سویه های تجاری فیلم مرتبط دانسته
اند و البته تحلیل گرانی که سعی می کنند، فیلم را به عنوان فعالیتی هنری در
نظر بگیرند، از سبک و ژانر برداشت های زیبایی شناسانه داشتند. در هر دو
مورد؛ در واقع بخشی از تعریف ارائه می شده که سعی نموده ام به اختصار دلایل
قانع کننده هر دو جبهه؛ بیان شود. در نهایت با نتیجه گیری از بحث؛ پژوهش
به پایان می رسد.
کلیدواژه ها: سبک؛ ژانر؛ تاویل؛ نشانه؛ نقد؛ منتقد
(برای مطالعه بدنه مقاله به این آدرس مراجعه کنید...)نتیجه:
در حقیقت ژانر با سبک در این که هر دو ویژگی های مشترکی در آثار جمع می کنند و تحت نام خود به آنها هویت می دهند؛ همسو عمل می کنند. تنها تفاوت فاحش آنها در نوع این ویژگی هاست. ژانرها بیشتر به ویژگی های مشترکی که مربوط به عرضه ی فیلم ها می شود و در بحث مخاطب شناسی فیلم ها کاربرد دارد اشاره می کنند. در حالی که سبک ها بیشتر روی ویژگی های زیباشناسیک فیلم ها اشاره می کنند و در مورد این ویژگی های مشترک بحث می کنند. به عبارت دیگر سبک ها اصول کلی را در مورد آثار هنری مرزبندی می کنند. اما ژانرها زیر مجموعه ای از سبک ها هستند. مثلا فیلم های "دسته ی وحشی" و" در سرزمین بلند بتاز" از سام پکین پا در سبک ناتورالیستی هستند در حالی که ژانر آنها وسترن است.
مثلا کمدی های ارنست لوبیچ در سبک امپرسیونیست هستند. اما مخاطب آنها را به عنوان فیلم های کمدی می پذیرد. در نهایت صرف نظر از توانایی ما در ارائه ی یک تعریف مشخص از ژانر و سبک؛ می توان به جرات گفت؛ هیچوقت هنرمندی در مرحله ی خلق اثر، به ژانر و سبک آن توجه چندانی نمی کند. – البته به غیر از کارگردانانی که بیشتر به شغل موتور-آن-سن ی مشغولند- این منتقدان و نظریه پردازان هستند که بعد از توزیع اثر؛ در مورد سبک یا ژانر آن به مباحثه می پردازند. به عبارت دیگر، تفحص در بحث ژانر و سبک، بیشتر از آن که یک فعالیت تولیدی در دنیای هنر باشد؛ یک فعالیت انتقادی است.