جشنواره بین المللی «اسوةحسنة»
قرآن کریم صراحتا در آیه شریفه 21 از سوره مبارکه احزاب که می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» مسیر حرکت و تعالی انسان را در شخص شخیص نبی اکرم(ص) دانسته است و این بدان مفهوم است که خروج از دایر مدار قول، فعل و تقریر ایشان انحراف از صراط مستقیم است و نتیجه آن ضلالت است؛ از این رو اسوه و یا همان الگو قرار دادن پیامبر اکرم(ص) جهت رسیدن به تعالی امری غیر قابل انکار است.
از سویی در دوران معاصر پرچم های متعددی برخاسته و داعیه علمداری اسلام را دارند، و به فراخور حال و مطامع خویش اسلام را تفسیر می کنند، یکی سلفی است و دیگری وهابی، یکی ناصبی است و دیگری تکفیری، یکی شیعه است و دیگری سنی، حنبلی است و شافعی است، حنفی است و مالکی، بگذریم از فتحیه و قدریه و مرجئه و مجسمه ووو... با توجه به نگاه های مختلف کلامی، فقهی، اخلاقی و... هر کدام به دسته و فرقه ای تقسیم می شوند اما دیگران همه را به یک نام می شناسند، اسلام! اول تا آخرش را به نام یک شخص می نویسند، محمد(ص)! و دیگر هیچ.
با نگاهی به اخبار جهان اسلام در می یابیم که چهره ای که اکنون از این
فرقه ها در جهان با نام اسلام ترسیم شده است، نه آنکه چندان خوب نیست بلکه
از انسانیت به
دور است و خوی درندگی و توحش می دهد، تروریست، تکفیر، تجاوز، اختلاف،
جنگ، توحش و... عبارتهایی است که در حال حاضر وقتی در دیالوگ بین المللی
مطرح می شود، ارباب
رسانه چنان آن را در اذهان نهادینه کرده است که اولین اسم با شنیدن این
الفاظ که به ذهن متبادر می شود، اسلام است و حال آنکه پیامبر این امت با
اوصافی بی بدیل
از سوی خداوند متعال در قرآن کریم نام نهاده شده است که ذاتا هیچ
اشتراک و مناسبتی با این چهره ترسیم شده از اسلام ندارد.
اهداف:
امروزه جریان های سلفی، وهابیت و تکفیری با انجام فعالیت های مختلف چهره ای بسیار ناپسند را به عنوان اسلام در سطح جهان معرفی کرده اند و با طرحی مدون و برنامه ریزی شده از سوی استکبار جهانی، سعی و تلاش می کنند تا با این روش چهره اسلام را تخریب و جوامع اسلامی را جوامعی به دور از فرهنگ غنی و اخلاق اجتماعی معرفی کنند و به تعبیری جامعه اسلامی را جامعه ای تروریست پرور، خشونت طلب و بدون اخلاق و محبت به نمایش بگذارند از این رو این جشنواره در صدد است تا با معرفی اولین شخصیت دین مبین اسلام؛ یعنی پیامبر اکرم(ص) به عنوان «اسوةحسنة» چهره واقعی اسلام را به نمایش گذاشته و برائت خویش را از این جریان ها اعلام و آنها را از دایر مدار جامعه اسلامی خارج کند.
جهاد دانشگاهی استان قم با عنایت به سال ها تجربه در عرصه فعالیتهای فرهنگی با رویکرد قرآنی بر آن است تا جشنواره بین المللی «اسوةحسنة» را با همکاری نهادهای مختلف به حول و قوه الهی برگزار کند که از جمله این اهداف عبارت است از:
1. معرفی شخصیت عظیم پیامبر اکرم(ص)
2. اعلام برائت و جداسازی فرقه های معاند اسلام از بدنه جامعه اسلامی
3. ایجاد اتحاد و هم بستگی در جامعه اسلامی
4. الگو سازی برای جامعه اسلامی در راستای تعالی و رشد
5. اعتلاء فرهنگ مطالعه و پژوهش در بین دانشگاهیان
6. افزایش آگاهی دانشگاهیان نسبت به مقام نبوت
7. ارتقاء سطح علمی ـ قرآنی جامعه در موضوع نبوت و خلق عظیم پیامبر اکرم(ص)
8. ایجاد فضای مناسب و سالم جهت استفاده از شبکه جهانی وب
9. ایجاد شبکه اجتماعی بین المللی از مدافعان حقیقی نبی اکرم(ص)
1. مقاله
2. چندرسانه ای
3. وبلاگ
4. شعر
5. فیلم نامه نویسی
6. داستان
7. حجم
8. پوستر
9. هنر مفهومی
10. خوشنویسی
11. نقش برجسته
12. عکس
13. نقاشی
14. تصویرسازی
مخاطبان بخش های مختلف جشنواره:
جهاد دانشگاهی همواره کوشیده است که علاوه بر دانشجویان و دانشگاهیان، سایر اقشار جامعه را نیز مورد توجه قرار داده و برنامه هایی فراگیر برگزار نماید؛ لذا این جشنواره علاوه بر اینکه در بخش های مختلف برای اقشار مختلف جامعه برگزار خواهد شد، فراخوان بخش بین الملل نیز خواهد داشت تا در یک حرکت عظیم جهانی به توان، قدم کوچکی در راستای معرفی شخصیت پیامبر اکرم(ص) برداشت.
در ادامه به مخاطبان بخش های گوناگون جشنواره اشاره شده است:
ردیف |
نام بخش |
نوع مخاطب |
1 |
مقاله |
اساتید و دانشجویان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی |
2 |
وبلاگ |
عموم |
3 |
شعر |
عموم |
4 |
فیلم نامه |
عموم |
5 |
داستان |
عموم |
6 |
حجم |
عموم |
7 |
پوستر |
عموم |
8 |
هنرمفهومی |
عموم |
9 |
خوشنویسی |
عموم |
10 |
نقش برجسته |
عموم |
11 |
عکس |
عموم |
12 |
نقاشی |
عموم |
13 |
تصویرسازی |
عموم |
14 |
چندرسانه ای |
عموم |
1. مقاله
در این بخش که ویژه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران می باشد، متسابقان بایستی بر اساس شرایط مقالات علمی ـ پژوهشی با توجه به موضوعات اعلام شده مقالهای را تألیف نمایند.
2. وبلاگ
طبق آیین نامه جشنواره
3. شعر
طبق آیین جشنواره
4. فیلم نامه نویسی
طبق آیین نامه جشنواره
5. داستان
طبق آیین نامه جشنواره
6. حجم
طبق آیین نامه جشنواره
7. پوستر
طبق آیین نامه جشنواره
8. هنر مفهومی
طبق آیین نامه جشنواره
9. خوشنویسی
طبق آیین نامه جشنواره
10. نقش برجسته
طبق آیین نامه جشنواره
11. عکس
طبق آیین نامه جشنواره
12. نقاشی
طبق آیین نامه جشنواره
13. تصویرسازی
طبق آیین نامه جشنواره
14. چندرسانه ای
موضوع:
سیره اخلاقی و رفتاری حضرت رسول اکرم(ص) یکی از مهم ترین ویژگی های آن حضرت می باشد و بخش اعظمی از زندگی و تاریخ آن حضرت را اخلاق ستوده ایشان تشکیل می دهد، بی تردید تمام صفات کمال و فضائل اخلاقی در وجود مقدس آن حضرت بی کم و کاست جمع شده است، امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «خداوند متعال رسول خویش را به اخلاق نیکو مخصوص گردانید پس شما خود را امتحان کنید، اگر اخلاق نیک آن حضرت را در خود یافتید، حمد خدای عزیز و جلیل را بجاآورید و از خدا بخواهید تا آن را در شما بیفزاید.»
در این میان، قرآن کریم به خلق عظیم نبوی تأکید بیشتری دارد؛ زیرا مهرورزی و حسن خلق آنچنان در وجود حضرتش می درخشد که تمام دوست و دشمن را به تحیر واداشته است؛ بنابراین بر ماست که با رویکردی دوباره به سیره و سنت پیامبر اسلام(ص) در سالم سازی و آرامش روحی مسلمانان تلاش کنیم و خلق و خوی نبوی را در اجتماع اسلامی گسترش دهیم و جسم و جانمان را با اخلاق زیبای آن حضرت صفابخشیم.
بی تردید «جاءالحق و زهق الباطل» اصلی ثابت و لایتغیر است و مسلما در جامعه ای که سخن از اخلاق و رفتار و منش نبوی، که حق مطلق است ورود پیداکند، دیگر جایی برای جولان دادن به اصطلاح فرقه های اسلامی که بویی از اسلام که هیچ حتی انسانیت نبرده اند و باطل مطلق می باشند، نیست، فرقه های چون وهابیت و سلفی های تکفیری که با نام اسلام تیشه بر ریشه این کامل ترین دین الهی می زنند.
در ادامه موضوعاتی به تفکیک کارکرد ارائه می شود:
اخلاق قربی(صفات ممدوح): احسان، استقامت، اصلاح، ایثار، برادری، بصیرت، تدبر، تفکر، تقوی، تواضع، ثبات، حسن خلق، حسن ظن، خشوع، خشیت، رجا، رحمت، رفق و مدارا، ستر و پرده پوشی، جوانمردی، شجاعت، شهامت، صبر، عفت، بلند همتی، قوت اراده، کظم غیظ، زیبا سخن گفتن، مجاهده با نفس، محبت، مسئولیت پذیری، نظم، وفا، وقار.
اخلاق بعدی(صفات مذموم): استهزاء، افشاء سر، بخل، بهتان، تهمت، افراط و تفریط، تهاون و سستی، ترس، جدال و مراء، حسادت، حقد و کینه، بدخلقی، سوء ظن، کوتاه همتی، طمع، غضب، غفلت، قساوت، لهو و لعب، دوستی با کفار، نفاق، یأس.
مهلت ارسال آثار: اول مهرماه تا 25 اسفندماه 93
داوری آثار: 26 اسفندماه تا 31 فروردین ماه 94
مراسم اختتامیه: اردیبهشت ماه 94
منبع: http://osvehasaneh.ir