آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۰۳

تدوین فیلم مستند

✅تدوین مستند به مثابه فرآیندی خلاقنوشتن دربارۀ مونتاژ به مثابۀ ساخت و  انتقال یک حس است توسط کلمات، که نمی دانم امکان پذیر است یا نه ؟


✅ آیا مونتاژ را می توان نوشت و پشیمان نشد ؟

آنچه که اتفاق می افتد این است که نه در سینما بلکه در همۀ هنرها ابتدا  هنرمندانی می آیند ، آثاری خلق می شود بعضی ماندگار و بعضی از بین می رود و بعد تجربیات عینی و عملی انسانهای نخست رفته رفته علم می شود و هم از این روست که با خواندن این علوم هنری از آب در نمی آید و گویی  فرایندی ست دست نیافتنی ! ولی این بدان معنی نیست که نمی توان قواعد و یا لااقل لوازمی برای بهتر شدن آثار هنری مدون کرد. از دیگر سوی تدوین چه باور کنیم چه نه قلب تپندۀ سینماست. جایی که بعد از رعایت نکاتی در هنگام ثبت تصاویر ، ساختار فیلم در می آید ، فیلم صاحب سبک می شود ودیدگاهی را نمایان می   کند .

✅با توجه به اینکه سینما هنریست که از تجمع چند هنر دیگر حاصل آمده ( با آنکه روح منحصر به خود را نیز داراست ) ولی از زیبایی شناسی همه آنها سود می برد و تدوین گر ناچار از آشنایی با همۀ آنهاست.                                                                                                                                                                     

 ✅سینمای مستند که سینمایی کمتر تجاری و با جسارت بیشتر و کمتر وابسته به گیشه و فروش است در این سالها زیبایی شناسی خاص خود را تجربه کرده است ، آنچه که امروز این امکان را به دست می دهد تا شیوه های مختلف سینمای مستند طبقه بندی شود و از ترکیب آنها هم شیوهای زیادی به دست آید ولی  باز آنچه که هنوز عامل رسیدن به این شیوه هاست تا حد زیادی در مونتاژ روی می نماید.                               

✅فرم در تدوین برآیندی ست از رویکرد یک کارگردان و خلاقیت تدوین گر او . در این فرآیند توجه به چند نکته ضروری می نماید :

👈1.سیری در راشها به منظور یافتن نکاتی که کلیدی و نخ تسبیح ایدۀ اصلی اند.

👈2.تدوین روی کاغذ

👈3. یافتن ساختمان اصلی

پس از یافتن ساختار روی کاغذ نوبت عملی کردن آن می رسد. در این مرحله چند نکته مهم نمایان می شود که پاسخ به آنها تعیین کننده  است :

          الف – آیا ساختار کنونی جواب می دهد ؟

           ب – آیا آنچه که می پنداشتیم واقعیت داشته و منظور را می رساند؟

            ج – لینکهایی که سکانسها را به هم مربوط می کند چگونه کار می کند؟

اینجاست که پتانسیل فیلم برای قرار گرفتن در شیوه ای که از قبل کارگردان به آن فکر کرده, به طور عینی بدست می آید. منظور از این شیوه  ها برای مثال(شاعرانه, بی واسطه, توضیحی نمایشی, اول شخص, وریته,  مستند داستانی و غیره است )                                     

👈4.    نظرخواهی

✅تجربیات تدوین درسینمای مستند

همه می گویند تدوین در سینما نقش مهمی دارد، فیلم روی میز تدوین ساخته می شود وجادوگری آن جاست که نماها را دست به دست می دهد وبه دست می دهد تا دیده شوند. این ها گاه در حد تعارف است همه می گویند تدوین در سینما نقش مهمی دارد، فیلم روی میز تدوین ساخته می شود وجادوگری آن جاست که نماها را دست به دست می دهد وبه دست می دهد تا دیده شوند. این ها گاه در حد تعارف است از سوی کسانی که نمی دانند چرا تدوین مهم است ویا نمی دانندکه اصلا مهم است یا نه. انقلاب دیجیتال که شد، ابزار تدوین بسیار راحت تر و ارزان تر و به وفور و با قابلیت های حیرت انگیزروز به روز گسترده ترش، به دست همه افتاد واتفاقی که برای همه چیز این عصرافتاد برای تصویر و سینما نیز بدیهی ست که افتاد.وامروز آن کس تدوین گرشد که با این ابزار کار کند وچه بسا تدوین دانستن به ورطه فراموشی رفت یا اگر نرفت کم قدر شد .در این نظر گاه سعی می شود اهمیت تدوین و نظریه هایش و نظریه ها و مخالفانش، و نظر تدوین گرانش وتحولات و سرگذشتش آورده شود. ولی نه نظریه پردازی صرف شود و نه بی نظریه دل بستن به کشف و شهود وتاثیرات لحظه ای افراد .نمی توانیم به نقد موثری درباره یک فیلم برسیم تا جشنواره شناسی ندانیم و نمی توانیم زیبایی شناس شویم تا نشانه شناس نباشیم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۹
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی