آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۰۷

دوربین های فول فرم (Full Frame)

با ظهور نسل جدید دوربین‌های DSLR که توانایی تصویربرداری HD هم داشتند، انقلابی در کیفیت تصاویر ویدئویی به وجود آمد. معروف‌ترین این دوربین‌ها دوربینی‌ست که کانن به نام 5D MarkII به بازار عرضه کرد. چیزی که این دوربین را بسیار سر زبان‌ها انداخت، فراتر از تصویربرداری HD با لنزهای دوربین عکاسی بود. گرچه این لنز‌ها کیفیت تصویری بی‌نظیری را به تصاویر ویدئویی می‌دهند اما عامل اصلی معروفیت دوربین 5D MII در فول فریم بودن آن است. چیزی که پس از سال‌ها فضای تصویربرداری دیجیتال را به روزگار نوستالژیک فیلم‌برداری آنالوگ نزدیک کرد.

 اما دوربین فول فریم چیست؟ همان‌طور که می‌دانید سی سی‌ دی یا سی‌موس یک دوربین دیجیتال، همان صفحه‌ی حساس آن است که معادل فیلم در دوربین‌های آنالوگ به حساب می‌آید. سی سی دی همه‌ی دوربین‌های تصویربرداری اندازه‌شان به مراتب کوچک‌تر از یک فریم دوربین آنالوگ است. یک فریم دوربین آنالوگ با فیلم ۱۳۵ میلی‌متری برابر ۳۶ⅹ۲۴ میلی‌متر است در حالی که قطر سی سی دی دوربین Sony Z1 برابر یک سوم اینچ (۰/۳۳ سانتی‌متر) است. از آن‌جا که لنز نرمال هر دوربینی را اندازه‌ی قطر فریم آن تعیین می‌کند، ناگفته پیداست لنز نرمال دوربین‌های تصویربرداری دیجیتال همواره فاصله‌ی کانونی کوتاهی را داشته‌اند.

مثلاً در حالی که لنز نرمال یک دوربین آنالوگ ۵۰ میلی‌متر است، لنز نرمال دوربین تصویربرداری Z1 چیزی حدود ۸ میلی‌متر است. این بدان معناست که دوربین‌های تصویربرداری دیجیتال از عمق میدان بیش‌تری برخوردارند و زیادی عمق میدان در آن‌ها سبب شده تصاویرشان تخت و بی‌روح شوند. با ورود دوربین 5D MII برای نخستین‌ بار دوربین‌های دیجیتال هم از عمق میدان کم بهره‌مند شده و کیفیت بصری تصاویر دیجیتالی به شدت بالا رفت.

این اتفاق سبب شد دوربین 5D MII به عنوان سلطان دوربین‌ها، جای خود را میان رقیبان باز کند و حتی دوربین‌های دیگری هم که به صورت فول فریم در بازار ارائه شدند نتوانستند از محبوبیت آن کم کنند. اما کیفیت تصویر این دوربین قدری هم دچار خلط مبحث شده است به نحوی که برخی فکر می‌کنند علت کیفیت بالای این دوربین، فول فریم بودن آن است. این گفته درست نیست. فول فریم بودن 5D MII تنها روی عمق میدان آن تأثیر دارد و نه رزولوشن تصویر. در این‌جا سعی می‌کنم با محاسباتی ساده این ادعا را به اثبات برسانم:

 در این‌جا دو دوربین Canon 5D MII و Canon 60D را با هم مقایسه می‌کنیم. 60D در حداکثر اندازه عکسی برابر ۱۸ مگاپیکسل تولید می‌کند. سی سی دی این دوربین ۲۲/۳ⅹ۱۴/۹ میلی‌متر است. 5D MII دارای سی سی دی‌ای برابر ۳۶ⅹ۲۴ میلی‌متر است که عکسی به اندازه‌ی ۲۱ مگاپیکسل می‌سازد. حالا فرض کنید می‌خواهیم کاری کنیم که 5D MII حداکثر بتواند عکسی برابر ۱۸ مگاپیکسل ایجاد کند. این فرض را برای این می‌گذاریم تا بتوانیم این دوربین را با 60D مقایسه کنیم. برای این کار باید ابعاد سی سی دی دوربین 5D MII را کم کنیم یعنی برابر ۵۱۸۴ⅹ۳۴۵۶ پیکسل. در این صورت ابعاد سی سی دی 5D MII برابر ۳۳/۲ⅹ۲۲/۱ میلی‌متر می‌شود. می‌بینید که حالا با آن که این دوربین یک عکس ۱۸ مگاپیکسلی یعنی به اندازه‌ی 60D تولید می‌کند، اما هنوز هم سی سی دی‌اش از 60D بزرگ‌تر است. برای این که باز هم خیالمان از این نتیجه‌گیری راحت باشد به Document size عکس تولید شده‌ی این دو دوربین مراجعه می‌کنیم. Document size دوربین 60D با رزولوشن ۲۴۰ برابر ۵۴/۸۶ⅹ۳۶/۵۸ سانتی‌متر است. با توجه به این که در حالت معمولی و با یک عکس ۲۱ مگاپیکسلی و رزولوشن ۲۴۰، دوربین 5D MII عکسی برابر ۵۹/۴۴ⅹ۳۹/۶۲ سانتی‌متر می‌دهد، حالا که ما فرض می‌کنیم سی سی دی آن کوچک‌تر شده و عکسی برابر ۱۸ مگاپیکسل تولید می‌کند، ابعاد Document size آن برابر ۵۳/۱۶ⅹ۳۶/۴۸ می‌شود. می‌بینید که Document size دوربین 5D MII در این حالت تقریباً به اندازه‌ی دوربین 60D است در حالی که سی سی دی‌اش از آن بزرگ‌تر است.

 خلاصه‌ی کلام آن که وقتی از دوربین فول فریم صحبت می‌کنیم منظورمان کیفیت این دوربین‌ها در کم‌ کردن عمق میدان است و نه قدرتشان در عکس‌هایی با رزولوشن بالا.

منبع : iranshortfilm.blogfa.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۸
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی