آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

۱۴ دی ۹۳ ، ۱۹:۴۰

گیره لنز یا مانت (Mount)

گیره لنز، مکانیزم چفت و بستی است متشکل از یک طرف نر ( با یک یا چند پین ) و طرف دیگر مادگی ( شکاف L مانند ) که در صورت اتصال و تطبیق یافتن با یکدیگر ، در هم قفل می‌شوند. اتصال لنز به دوربین عکاسی اغلب دارای کانتکت‌های مکانیکی و الکتریکی است، مگر در دوربین‌های قدیمی که سیستم اتوفوکوس ندارند و کنترل دیافراکم نیز بصورت مکانیکی است.

این سیستم به دوربین امکان می‌دهد تا لنزهای متعددی بر روی آن نصب گردد. انواعی از محل‌های اتصال لنز به دوربین، بر اساس طراحی‌های کارخانجات متعدد وجود دارد. از این میان می‌توان به گیره‌های نوع C و T و K اشاره کرد.

در انواع قدیمی، لنزها بر روی بدنه دوربین پیچ می‌شدند. در این میان دو قطر معروف ۳۹ و ۴۲ میلیمتری که دارای گام‌های ۰٫۷۵ میلیمتر بودند، از انواع پر مصرف و معروف بودند. به خاطر سرعت عمل بیشتر در تعویض لنز، و اشکالاتی که در زایدهای کنترل دیافراکم لنز در دورهای متعدد پیچاندن آن بوجود می‌آمد، پیچ را به زبانه‌هایی که در یک چهارم دور عمل فیکس آن بر روی بدنه دوربین انجام می‌گرفت و اغلب بصورت سه‌گانه طراحی شده‌اند، تغییر و اصلاح نمودند. عمل فیکس لنز در این سیستم‌ها با پین کوچکی که وظیفه قفل لنز را بر عهده دارد، کامل می‌شود.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۴
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی