آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

دوربین های زیادی با قابلیت تصویربرداری RAW به بازار آمده اند، بیشتر فیلمسازان برای فیلمبرداری فیلمشان به این فرمت روی آورده اند. هر چند ضبط تصویر با فرمت RAW دارای مزایای قابل توجهی است، اما معایبی هم دارد. RAW همیشه بهترین انتخاب نیست.

شکی نیست که یک تصویر RAW همیشه ظاهر بهتری نسبت به همان تصویر در یک فرمت فشرده سازی شده دارد. درست مثل عکس های RAW (در مقابل عکس های JPEG)، فیلم های RAW هم تصویری ارائه می کنند با بیشترین کیفیت، جزئیات و دامنه دینامیک. بنابراین طبیعی است که بخواهیم از این فرمت برای روایت قصه هایمان استفاده کنیم. اما گاهی در شرایط و موقعیت های خاصی، این فرمت بهترین انتخاب شما نیست، و بهتر است از یک کدک فشرده استفاده کنید. از آنجا که بیشتر ما مزایای فیلمبرداری با RAW را می دانیم، این بار قرار است به معایب آن بپردازیم و دلایلی را ذکر کنیم که شاید با دانستن آنها از انتخاب این فرمت برای پروژه تان صرفنظر کنید.

محدودیت انتخاب دوربین

red-camera

بسیاری از فیلمبرداران به اشتباه بر این باورند که برای دست یافتن به کیفیتی که مد نظرشان است، به خصوص در مورد ساخت یک فیلم، باید با فرمت RAW فیلمبرداری کنند. متأسفانه این طرز فکر باعث می شود که آنها بسیاری از دوربین های خوب را به دلیل نداشتن قابلیت فیلمبرداری RAW کنار بگذارند، و انتخاب خود را محدود کنند. این مسئله می تواند در موقعیت های مختلف مشکلاتی ایجاد کند. یکی از این موقعیت ها، فیلمبرداری در نور کم است. مثلا فرض کنید شما می خواهید صحنه ای از فیلمتان را هنگام شب و در نور موجود در خیابان فیلمبرداری کنید، که خودش به قدر کافی کار دشواری است. اگر تجربه کافی در استفاده از دوربین های RAW نداشته باشید (بگذارید اینجا RED EPIC را مثال بزنیم) شاید ندانید که بیشتر دوربین های RAW که در حال حاضر در بازار موجودند، عملکرد خوبی در نور کم ندارند. پس اگر بروید یک دوربین Epic کرایه و صحنه مربوط به شب را با آن فیلمبرداری کنید، احتمالا فیلمتان بسیار برفکی و غیرقابل استفاده می شود. بله، فیلم به دست آمده RAW است، اما لزوما ظاهر خوبی نخواهد داشت. در مقابل، اگر برای گرفتن این صحنه از دوربینی مثل Canon C300 استفاده می کردید، احتمالا می توانستید نتایج خیلی بهتری بگیرید، هر چند خود این دوربین آنقدرها هم قوی نیست و با فرمت بسیار فشرده تری ضبط می کند.

نکته ای که باید موقع انتخاب دوربین به یاد داشته باشید این است که توانایی فیلمبرداری RAW نباید اصلی ترین نگرانی شما باشد مگر اینکه در حال ضبط پروژه خیلی خاصی باشید که به کیفیت و انعطاف پذیری فرمت RAW نیاز مبرم دارد. این خیلی خوب است که در صورت نیاز بتوانید با فرمت RAW فیلمبرداری کنید، اما اگر این کار به معنای انتخاب دوربینی باشد که شما را از جهات دیگر محدود کند، آن وقت این فرمت بهترین انتخاب نیست.

نیاز به فضای ذخیره بسیار زیاد

storage

دوربین های RAW به فضای ذخیره زیادی برای ضبط نیاز دارند که هم هزینه بر است و هم پر زحمت. بعضی از دوربین ها (مثل RED) فیلم را در کدک فشرده RAW ضبط می کنند، بعضی دیگر (مثل دوربین سینمایی Blackmagic) فیلم را در کدک غیرفشرده RAW ضبط می کنند، اما در هر صورت حجم فایل کلیپ هایی که بصورت RAW ضبط شده اند، خیلی زیاد می شود.

حال اگر مقدار فضای ذخیره مورد نیاز برای ضبط پلان های روزانه و گرفتن نسخه پشتیبان از فایل ها را محاسبه کنید، می بینید که هم هزینه ذخیره این حجم اطلاعات خیلی بالاست و هم آماده سازی آنها برای مراحل پس از تولید خیلی طول خواهد کشید. شاید هم این امر مشکل بزرگی به نظرتان نرسد، اما شایان ذکر است که بسیاری از مجموعه های تلویزیونی و فیلم های هالیوودی که از دوربین Arri Alexa برای فیلمبرداری استفاده می کنند (دوربینی که هم می تواند RAW بگیرد و هم ProRes)، برای اینکه جریان کاری سریع تری داشته باشند، از فرمت ProRes برای ضبط استفاده می کنند.


ضرورت پردازش رنگ فیلم

اگر با فرمت RAW فیلمبرداری می کنید، حتما باید برای فرایند رنگپردازی فیلم هم برنامه ریزی کنید. هر چند در صورت فیلمبرداری با کدک های فشرده هم تا حدودی به رنگپردازی نیاز است، اما در مورد کلیپ های RAW این پروسه هم ضروری تر است و هم وقتگیرتر.

از نظر فنی تصاویر RAW برای پردازش رنگ بهترند، چون حجم اطلاعات تصویر در آنها بیشتر است. ولی در بسیاری از موارد شما به این میزان جزئیات نیازی ندارید. و اصولا رنگپردازی فیلمی که با یک کدک فشرده اما به دست یک فیلمبردار مجرب ضبط شده راحت تر انجام می شود نسبت به فیلمی که با کدک RAW اما به دست یک فیلمبردار مبتدی ضبط شده باشد. چون فیلمبردار مجرب طوری تصویرش را نورپردازی و نوردهی می کند که در نهایت به پردازش رنگ کمتری نیاز داشته باشد و بنابراین کمتر متکی به فرمت فیلم است.


حرف آخر

RAW فرمت بسیار خوبی است و مزایای بسیاری دارد. اما موقع انتخاب آن برای یک پروژه باید مواردی را در نظر داشت، مثل محدودیت انتخاب دوربین، حجم بالای اطلاعاتی که باید ذخیره شوند و پروسه زمانبر رنگپردازی فیلم. و البته در مراحل تدوین و پس از تولید به سیستم هایی نیاز خواهید داشت که قدرت پردازش گرافیکی و اطلاعاتی بالایی داشته باشند. پس رویکرد سنجیده تری نسبت به انتخابتان داشته باشید.

 

نویسنده: کسری رضایی

منبع: Premiumbeat.com


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۱
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی