آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

گرچه بیشتر فیلمسازان نسل DSLR در حال حاضر از همین نوع دوربین ها برای تصویربرداری استفاده می کنند، اما بسیاری نیز به سراغ انواع دوربین های دیجیتال سایز بزرگی همچون EPIC و Alexa رفته اند. نکات اولیه فیلمبرداری روی دست در مورد اکثر دوربین های مورد استفاده امروزی قابل اجراست، اما تصویربرداری با دوربین ها و تجهیزات بزرگ تر مقوله کاملاً متفاوتی است. «کریس ویور» در وبلاگ خود پستی قرار داده با مضمون نکاتی برای تصویربرداری روی دست که قطعاً به شما در بهبود مهارت های روی دستتان کمک خواهد کرد.

شیوه صحیح ایستادن را یاد بگیرید

طرز ایستادن شما در گرفتن نماهای ثابت خیلی مهم است. پاهایتان را از هم باز کنید تا ثبات بیشتری داشته باشید. اگر موقع ایستادن پاهایتان خیلی به هم نزدیک باشند، تعادل شما از دست می رود و ممکن است بدنتان تکان بخورد.

به تراز افقی و عمودی توجه کنید

مراقب باشید سطوح افقی و عمودی قاب دوربینتان تراز و قائم باشد. به ویژه زمانی که با دوربین در حال حرکت یا عقبگرد هستید، احتمال اینکه نمای شما به چپ یا راست متمایل شود خیلی زیاد است. چنین چیزی باعث می شود تصاویر نهایی شما متوسط و غیرحرفه ای به نظر برسند.

برای چرخاندن دوربین از پایین تنه کمک بگیرید

برای گرفتن یک نمای چرخان صحیح روی دست ها، با بازوها دوربین را در وضعیتی ثابت نزدیک بدنتان بگیرید. پاها را ثابت و بی حرکت نگه دارید، زانوها را خم نکنید. سپس برای گردش دوربین پایین تنه را بچرخانید. با این روش می توانید دوربین را به راحتی تا 180 درجه بچرخانید.

البته، این نکات پیشرفته ویور زمانی باعث بهبود نتیجه کار شما می شود که تمامی نکات اولیه را رعایت کرده باشید. نکته برگزیده ما استفاده از لنزهای عریض تر است. این روش، بدون شک آسان ترین راه برای عدم رویت لرزش دوربین در قاب است. حتی اگر ثبات دست هایتان برای اجرای یک عمل جراحی مغز هم کافی باشد، نمی توانید با یک لنز 135 میلی متری تصاویر روی دست خوبی از کار در بیاورید. اما اگر با یک لنز 50 میلی متری (که البته هنوز کمی زیاد است) یا کمتر از آن کار کنید، باید بتوانید نتایج خوبی بدست آورید، مشروط بر اینکه از تکنیک خوبی برخوردار باشید.

بدین ترتیب به دومین نکته برگزیده می رسیم: افزایش نقاط تماس شما با سیستم دوربینتان. البته این بیشتر یک ملاحظه فنی است چرا که میزان نقاط تماس وابسته به دستگاهی است که از آن استفاده می کنید و اینکه دوربین از نمایاب ارگونومیک (متناسب با ساختار بدن انسان) برخوردار باشد یا خیر.

با وجود این ملاحظات فنی، شما به عنوان تصویربردار باید هنگام کار تا جایی که ممکن است نقاط تماس بیشتری را در اختیار داشته باشید. این امر غالباً به معنی برخورداری از یک دستیار اول است که فوکوس را به صورت بیسیم یا به کمک حلقه فوکوس تنظیم کند. ضمناً به این معنی است که باید کسی را در اختیار داشته باشید (اغلب همان دستیار اول) که مراقب شما باشد و شما بتوانید بدون نگرانی از بر هم خوردن تعادلتان روی کابل ها و لوازمی که اغلب در صحنه فیلمبرداری پراکنده هستند، روی حفظ قاب تصویر متمرکز شوید.

 نکته آخری که برای تصویربرداری روی دست بسیار حائض اهمیت است: دست کم 20 ثانیه قبل از شروع کار و در حین تصویربرداری نفس های عمیق بکشید. نفس عمیق از دو جهت مؤثر است. اول اینکه باعث شل شدن عضلات شما شده و تعادل بیشتری به تصویربرداری می دهد. دوم، اکسیژن اضافی که وارد مغز شما می شود به شما اجازه می دهد سریع تر و شفاف تر فکر کنید، و به عنوان فیلمبردار درک بهتری نسبت به شرایط بیابید. اکنون با عملکرد آگاهانه تر و تعادل بیشتر قادرید تغییرات مقتضی را به راحتی اِعمال کنید و بدون سردرگمی و متوقف کردن کار، خود را با شرایط دائم در حال تغییر صحنه تطبیق دهید.


منبع: filmchi.net

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۹
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی