آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

موضوع پست شماره (2) : قانون یک سوم (Rule Of Thirds

قانون یک‌سوم یا نسبت یک‌سوم قانونی در عکاسی و نقاشی است که تاکید می‌کند، قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند.

اگر عکس را از دو راستا به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، هرکدام از خط‌ها، یک مسیر مهم و هرکدام از نقاط برخورد، یک نقطهٔ مهم در عکس هستند و بهتر است که نقاط کلیدی و مفهومی تصویر بر روی این نقاط و خطوط ثبت شود.

آنقدر قانون یک سوم قدیمی است که نمی توانیم بگوییم چه کسی اولین بار این قانون را مطرح کرده است. خیلی قبل تر از اینکه دوربین اختراع شود، هنرمندان زمان رنسانس از قانون یک سوم و نقاط طلایی در آثار هنری خود استفاده می کردند.

اما اولین بار این قانون در کتاب هنرمند و نویسنده ای به نام John Harvey Smith آمده است. او در کتاب خود “Remarks on Rural Scenery” برای اولین بار از قانون یک سوم Rule of Thirds)) در این کتاب صحبت کرده است. او نحوه صحیح نقاشی کردن از یک منظره را اینطور بیان کرده است:

کاری مشابه قانون یک سوم (اگر اجازه داشته باشم که این قانون را قانون یک سوم بنامم)، فکر می کنم برای مرتبط کردن یا شکستن خطوطی در عکس اجرا کردن چنین قانونی کار مناسبی باشد و در کل می توان از این قانون در پیاده کردن طرح های نسبی استفاده کرد. برای مثال، در طراحی منظره، می توان آسمان را در دو سوم بالای تصویر کشید و یا یک سوم تصویر را آسمان پر کند به صورتی که مابقی اجزاء در دو سوم دیگر تصویر باشد. همچنین می توانید دو سوم از قسمتی از تصویر را برای یک فضای خاص (مانند آب) در نظر بگیرید و یک سوم دیگر آن قسمت را برای فضایی دیگر (مانند زمین) به صورتی که خود این قسمت یک سوم یا دو سوم از تصویر اصلی در کنار یک فضای بزرگ تر دیگر (مانند آسمان) باشد.

این تعریف بلند، عجیب و غریب و ابتدایی او، نشان دهنده همان قانون یک سومی است که امروزه می شناسیم، به عبارت ساده تر قانون یک سوم این گونه تعریف می شود: در ترکیب بندی کادر را از دو سمت عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم کنیم. و سپس سوژه اصلی را در یکی از نقاط تلاقی این خطوط قرار دهیم.

منابع: lenzak - wiki 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۶
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی