آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

همانطور که می‌دانید، یک فیلمنامه از موارد مختلفی مانند ترتیب خاص، صحنه‌ها، تضاد‌ها و احساسات مختلف تشکیل می‌شود. اما اساسی‌ترین موارد، ۵ المانی‌اند که حتما باید در طرح فیلمنامه اولیه وجود داشته باشند و فیلمنامه پیرامون آن‌ها شکل بگیرد. Robert Towne در این باره می‌گوید: «به نظر من یک فیلم، تنها چهار یا پنج لحظه بین دو نفر است؛ بقیه موارد، از جمله فیلمنامه، تنها برای این وجود دارند که آن چند لحظه، تاثیر و ماندگاری لازم را داشته باشند.» با ۵ المان اصلی طرح فیلمنامه آشنا شوید.


۱. رویداد محرک 

از این رویداد با نام نقطه حمله نیز یاد می‌شود و به نوعی، اولین آغاز کننده دو راهی، تنش و دردسر در فیلم است که آن را از روند یکنواخت خود خارج می‌کند. این رخداد معمولا در ۱۵ صفحه اول فیلمنامه به وقوع می‌پیوندد.

۲. گیر کردن شخصیت اصلی

این بار، شخصیت اصلی فیلم درگیر مخصمه اصلی داستان می‌شود که در پایان Act اول اتفاق افتاده و داستان را رو به جلو می‌برد. طی این رویداد، قهرمان داستان به مسیری جدید در جهت تحقق اهدافش سوق پیدا می‌کند.

۳. اولین نقطه اوج

اولین نقطه اوج معمولا در اواسط Act دوم داستان اتفاق می‌افتد و لحظه‌ای حیاتی برای داستان است که باز هم مسیر آن را دستخوش تغییر می‌کند؛ اما نه به اندازه مورد قبلی.

۴. نقطه اوج اصلی 

نقطه اوج اصلی و نهایی در آخرین صفحات Act دوم به وقوع می‌پیوندد و علاوه بر مهیا کردن مقدمات برای بخش‌های پایانی فیلم، بر هیجان و ریتم آن می‌افزاید.

۵. تغییر اصلی سومین بخش

این Plot Twist، یک تغییر اساسی است که در سومین و آخرین بخش فیلمنامه، همه وقایع را عوض می‌کند. بدون این تغییر، سومین Act می‌تواند خیلی یکنواخت و قابل پیش بینی باشد. در اینجا، کاراکتر اصلی در واقع آخرین آزمون خود را طی کرده و به پایان نزدیک می‌شود.


منبع : کانال @Filmschool

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۲
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی