آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

آفرینش فیلم

«من هم در اولین قدمِ آفرینشِ دنیایِ هنرِ سینمایی هستم»

با سلام

مدت هاست که در حال آماده سازی این مقاله هستم.

 

با توجه به تجربه ی چندین ساله در صداگذاری به این 8 مرحله رسیدم بنابراین ممکنه که همکاران دیگری مرحله ی دیگریو اضافه یا کم بدونن.

پس این مراحل مطلق نیست و ممکنه این پست بروز بشه.

 

 

توجه: این مطالب به سختی بدست آمده است به قیمت ساعت ها تلاش، خستگی، پست سیستم نشستن، پرسیدن، ضایع شدن، خراب شدن پروژه و ... بنابراین از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

توجه: مطالب زیر در دسته ی صداگذاری های MONO  و STEREO جای میگیرد.

توجه: هر چقدر به 0db نزدیکتر شویم صدا قوی تر است بعنوان مثال صدای -2db بسیار بلند تر از 15db- است.

 


 

1) چینش تصاویر توسط تدوینگر

2) یافتن صداها (دیالوگ و سایر صداهای مهمه سینکی {خیلی از صداهای محیطی یا Ambient جز این مورد نیست و در مرحله بعد وارد می شود (شماره 4) } ) براساس پلان ها و چینش آنها براساس کلاکت ها توسط تدوینگر (سینک)

3) انتقال پروژه به باکس صداگذاری (Direct Link) نکته: وقتی بصورت حرفه ای کار میکنید، صداگذاری در باکس تدوین انجام نمی گیرد.

4) اضافه شدن صداهای Ambient

5) اضافه شدن Sound Effects

6) اضافه شدن موسیقی متن و سایر موسیقی ها

7) اگر بصورت MONO-STEREO کار میکنید که تنها کافیست MONO را توسط یک پلاگین تبدیل به STEREO کنید در غیر این صورت اگر از STEREO واقعی استفاده میکنید باید در این مرحله هر کدام از باندهای LEFT و RIGHT را صداگذاری مجاز کنید.

8) تلفیق درست و بررسی دقیق موارد فوق (فیدینگ ، تداخلات و ...)

9) Level گیری و HUM گیری، NOISE گیری و ... هر single clip

10) Imgainary به معنای بُعد سازی

10) بررسی Metering کل پروژه و بودن صداها در حدود 9db-  تا 12db-

11) مسترینگ ( Normalize کردن دیالوگ ها ، Distort گیری و بررسی RMS )

نکته: تک تک دیالوگ ها باید Distort گیری شوند!

12) گرفتن خروجی صدا و منتقل کردن آن به باکس تدوین به منظور خروجی نهایی (البته اگه بصورت Round-trip صداگذاری کرده باشید نیازی به انتقال یا گرفتن خروجی نیست)

 

توضیحات اضاله در مورد شماره 9 (Rage صداها براساس Meter یا همان Level گذاری براساس Decibel) :

** بازه های زیر از نظر متخصصان ، مهندیسن صدا و صداگذاران متفاوت است، و شاید این تفاوت از سیستم های بپخش هر کشور و یا قاره نشات میگیرد. **

 

الگوی اول:

1) نهایت صدا (MAX Peak) : عدد 2db-

2) Normalize کردن دیالوگ ها در بازه ی : -11 تا -12 دسیبل انجام می شود. ممکن این عمل باعث افزایش HUM یا NOISE نیز شود.

2) Sound Effects ها و Ambient های متوسط (صدای باد، راه رفتن و ... ) : بازه ی 3db- تا 2db-

3) Sound Effects ها و Ambient های شدید {بدون دیالوگ} (صدای انفجار، جیغ و ... ) : بازه ی 4db- تا 5db-

 

الگوی دوم:

1) نهایت صدا (MAX Peak) : عدد 2db-

2) Normalize کردن دیالوگ ها در بازه ی : -15 تا -12 دسیبل انجام می شود. ممکن این عمل باعث افزایش HUM یا NOISE نیز شود.

2) Sound Effects ها و Ambient های متوسط (صدای باد، راه رفتن و ... ) : بازه ی 12db- تا 15db-

3) Sound Effects ها و Ambient های شدید {بدون دیالوگ} (صدای انفجار، جیغ و ... ) : بازه ی 4db- تا 5db-

5) موسیقی : بازه ی -18db تا -22db

6) متوسط صداگذاری: بازه ی -10db تا -14db

 

توضیحات اضاله در مورد شماره 11:

1) Sample Rate مناسب : 48kbps

2) Bit Depth مناسب: 24bit و در بعضی از موارد بهتر 32bit 

3) فرمت خروجی: WAVE یا AIF

 

نمونه ای از درخواست فستیوال:

 

Audio levels dialog normal (average dialog level) should be -20 dBFS(1).

Audio encoding should be 48KHz 24 bit samples with no compression (16 bit samples are accepted(2)

 

 

تکنیک : ADR یا Automatic Dialog Replacement یا Looping یا دیالوگ مجازی

با استفاده از این trick شما میتوانید در استودیو صدای بازیگران را صبط و سینک سازی را انجام دهید. به منظور شفافیت و یا عدم ضبط صدا در صحنه مورد  استفاده قرار میگیرد.

 

 

منابع:

1) تجربیات شخصی

2) مقاله

3) مقاله 2

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۶
بنیامین آرمان طلب

نظرات  (۱)

ای ولا ، عالــــــــــــــــــــــی بود عالــــــــــــــــــــــی 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی